- den naturlige veien til optimal hud og kropp

Energi

Hvordan få mer energi og overskudd?

 

 

Lite overskudd skyldes ofte dårlige matvaner, men det er mye som kan bidra til at du føler deg tappet for energi. Sliter du med dette vil det være fornuftig å ta en tur til legen, som kan foreta prøver for å finne ut om du er syk eller har noen mangler i kroppen.

 

Likevel kan det være greit å se på andre mulige årsaker til et lavt energinivå. Livsepoker kan påvirke  energinivået vårt negativt, som sorg, stress og utilfredshet. Årstidene spiller også ofte inn, og mange føler seg energiløse og tyngre til sinns vinterstid. Ikke minst er frukt og grønnsakene vi spiser vinterstid langreist, og har derfor et lavere vitamin- og mineralinnhold.

 

Kosttilskuddene fra Bioespana kan hjelpe til med å øke energinivået, men vi vil samtidig anbefale at du tenker over hva du selv kan gjøre i tillegg. Det kan være såpass enkelt som å starte dagen med en god frokost, som holder energinivået og konsentrasjonen din oppe. Spis regelmessige måltider (gjerne hver 3. time), og heller lite og ofte enn få og store måltider. Dette gir mindre sultfølelse, stabilt blodsukker, bedre humør, økt forbrenning, bedre konsentrasjonsevne og mindre lagring av fettvev. Det er lov å kose seg innimellom, men sørg for at du spiser sunt i hverdagen. Spis proteiner, trege karbohydrater og sunt fett (minst mulig mettett fett og transfett), samt frukt, fisk, grønnsaker, kylling og magert kjøtt, egg og nøtter.

 

 

Drikk mye vann hele dagen! Pass på å ikke vanne ut kroppen, overdrivelse er heller ikke bra, men for de fleste er det heller et underskudd av vann som er tilfellet. Ikke drikk først når du er tørst, da er du allerede litt dehydrert og har mistet mer kroppsvæske enn hva du har godt av. Drikk så mye at du aldri føler deg tørst.

 

 

Selve mirakelkuren for mer energi kalles naturlig nok søvn. Antall timer som anbefales på vitenskapelig grunnlag varierer, men du kjenner din egen kropp best selv. 7-8 timers søvn pr natt gir en god pekepinn. Vær konsekvent med søvnen din; Stå opp og legg deg til samme tid hver dag så langt det er mulig. Mennesket er fra et evolusjonært perspektiv ikke nattaktive, og våre kropper er tilpasset et aktivt liv om dagen, og å sove om natten.

 

 

Aller viktigst for at du skal føle deg bra, er at du har det bra! Unngå stress, bråk og støy, ta deg tid til å finne roen innimellom slagene og omgi deg med personer som du trives sammen med. Realiser drømmene og ønskene dine, og gjør det som føles riktig for deg.

 

 

Og du, visst du forresten at rot også kan gjøre deg sliten?

 

Gode tips til økt energi:

 

Spis sunt

- mat er like viktig for kroppen din som bensin er for bilen.

 

Drikk nok vann

- blir du dehydret så klarer ikke kroppen å fungere optimalt.

 

Kaffe og grønn te

- to sunne drikker som kan gi deg et energikick.

 

Lukten av sitron

- øker produksjonen av noradrenalin, et hormon som assosieres med energi.

 

Le

- forskning har vist at det å le piffer opp åndedretts-systemet og gir kroppen økt oksygen

 

Gjesp

-  får også inn oksygen.

 

Pust dypt

- ta ti store åndedrag og hold pusten i lungene i noen sekunder hver gang.

 

Trening

- gir energi og overskudd, og langsiktig helsegevinst.

 

Unngå stress

 

Gjør deg selv lykkelig!

- norsk importør av Bioespana